Kes Penderaan Kanak-kanak

Kes penderaan kanak-kanak ini terus mencatatkan peningkatan pada tahun 2016 dengan rekod 4982 kes dan seterusnya meningkat sekali lagi pada tahun 2017 dengan catatan 5537 kes sekaligus mencatatkan jumlah kes penderaan tertinggi sepanjang 5 tahun kebelakangan ini. Perlindungan kanak-kanak merujuk kepada strategi dan aktiviti untuk mencegah dan bertindak balas terhadap pengabaian penderaan keganasan dan eksploitasi terhadap kanak-kanak.


5 Tanda Bayi Cerdas Bayi Disiplin Anak Perawatan Anak

Kes penderaan kanak-kanak di Kajang.

Kes penderaan kanak-kanak. - Pasukan Polis Diraja Brunei melalui Unit Siasatan Jenayah Penderaan Wanita dan Kanak-kanak Jabatan Siasatan Jenayah mengongsikan tatacara melaporkan isu keganasan dan penderaan rumah tangga kepada peserta Program Masyarakat Bermaklumat PMB bagi Kampung STKRJ Lorong Tiga Selatan dan Kampung Pekan Seria sebagai. Di samping itu kes penderaan kanak-kanak-kanak juga semakin berleluasa kerana masyarakat tidak cakna dan hanya mementingkan diri sahaja. KUALA BELAIT Rabu 11 September.

Untuk mengatasi masalah penderaan kanak-kanak bantuan daripada semua pihak sangat diperlukan. Penderaan kanak-kanak adalah masalah global yang besar. Baru-baru ini penduduk di kawasan Taman Juara Jaya dikejutkan dengan penemuan seorang budak lelaki sedang terbaring berdekatan kawasan loji.

DEFINISI Kanak-kanak didefinisikan sebagai seseorang yang di bawah umur 18 tahun seperti yang termaktub dalam Akta Kanak-Kanak 2001. Ibu bapa yang menjadi punca utama penderaan kanak-kanak perlu diberikan banyak bantuan untuk mengurangkan kes-kes penderaan. Melaporkan kes tidak semestinya bermakna kanak-kanak akan dipisahkan.

Penderaan kanak - kanak 7 Ibu bapa yang ketagih dadah atau arak juga menjadi punca terjadinya kes penderaan kanak-kanakKetagihan ini menyebabkan mereka hilang pertimbangan dan perikemanusiaanAnak-anaklah yang sering menjadi mangsa merekaSeperti yang diketahuikesan dadah atau arak menyebabkan si penagihnya lupa diri dan khayalOleh itu. Hal ini berlaku demikian kerana tiada jalinan perhubungan yang kukuh antara komuniti setempat. Terdapat banyak faktor atau punca berlakunya kes-kes penderaan kanak-kanak ini.

Antaranya ialah penderaan fizikalemosiseksualpengabaian dan mempergunakan kanak-kanak sebagai buruh paksaKes penderaan kanak-kanak adalah salah dari segi sisi undang-undang. Antaranya ialah bagi ibu bapa yang bekerja mungkin mereka menghadapi tekanan di tempat kerja. Marcapada ini sering meniti dari bibir ke bibir seantero rakyat Malaysia mengenai kes penderaan kanak-kanak yang semakin mencatatkan angka yang membimbangkan bagai cendawan tumbuh selepas hujan.

Kanak-kanak perlu dibesarkan dalam suasana penyayang untuk memastikan perkembangan mental fizikal emosi dan psikososial yang optima. Terdapat banyak faktor atau punca berlakunya kes-kes penderaan kanak-kanak ini. Manakala kanak-kanak perempuan yang mengalami penderaan seksual.

Akta Perlindungan Kanak-kanak 1991 mentakrifkan bahawa seseorang yang terlibat dalam kes penderaan seksual kanak-kanak adalah apabila dia mengambil bahagian sama ada sebagai peserta atau pemerhati dalam apa-apa aktiviti yang bersifat seks bagi maksud apa-apa bahan fotograf rakaman filem pita video atau persembahan yang bersifat pornografi lucah atau eksploitasi seks oleh mana. Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat KPWKM akan meneliti semula prosedur operasi standard. Manakala dari Januari hingga April 2014 sahaja.

Sebagai contoh ketika berlakunya sesuatu kes penderaan di rumah jiran mereka jiran tetangga hanya membiarkan perkara tersebut berlaku tanpa bertindak untuk mencegahnya seperti kata pepatah Enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masingKesan-kesan berlakunya kes penderaan kanak-kanakPendera berkemungkinan akan bertindak dengan lebih agresif dari semasa ke semasa. Media massa tidak terlepas daripada memaparkan isu penderaan yang sering dilakukan oleh ibu bapa kandung. Kes jenayah melibatkan bayi dan anak yang masih kecil dalam sesuatu kejadian bukanlah perkara asing lagi dalam kalangan masyarakat.

Jika di depan dia akan bermuka-muka seolah-olah menyayangi kanak-kanak tersebut. Masyarakat haruslah sentiasa peka dengan keadaan di sekelilingnya. Jika mendapati terdapat salah seorang jiran yang melakukan penderaan terhadap anak-anak mereka haruslah segera melaporkan kejadian tersebut kepada pihak polis secepat yang mungkin tanpa mempedulikan.

Kajian menunjukkan kes penderaan di Malaysia semakin meningkat pada setiap tahun terutamanya pada tahun 2017 yang mencatatkan sebanyak 5537 kes. Malah ia semakin meningkat dari tahun ke tahun. Masalah dan tekanan di tempat kerja dibawa balik ke rumah dan mereka melepaskan tekanan tersebut kepada anak-.

Dengan ini kes penderaan terus berlaku tanpa apa-apa tindakan yang wajar untuk mencegahnya. Kes penderaan fizikal merekodkan angka tertinggi iaitu sebanyak 85 kes diikuti penderaan seksual 36 kes pengabaian 13 dera emosi 4 dan ditinggalkan ibu bapa atau tiada ibu bapa 4. Kes penderaan ini disiasat menurut Seksyen 31 1a Akta Kanak-kanak 2001.

Antaranya ialah bagi ibu bapa yang bekerja mungkin mereka menghadapi tekanan di tempat kerja. Kes penderaan kanak-kanak bukanlah perkara baru dalam negara ini. Penderaan kanak-kanak dikenal pasti sebagai penyumbang utama kepada masalah sosial masalah kesihatan mental dan fizikal di masa akan datang.

Suami isteri haruslah mengambil khusus-khusus pendidikan keibubapaan dan pendidikan agama setelah mereka berkahwin. Kajian juga mendapati kategori pengabaian hak asasi penderaan fizikal serta penderaan seksual direkodkan sebagai kes penderaan tertinggi. Lebih menyedihkan hampir setiap hari ia berlaku tanpa memikirkan kesan penderaan kanak-kanak terhadap masa hadapan mereka.

Jika diselak dada akhbar kita akan mendapati bahawa bilangan kes penderaan kanak-kanak di Malaysia terus meningkat tanpa titik noktahnya bak cendawan tumbuh selepas hujan. Ayah atau ibu tiri ini akan melakukan penderaan terhadap kanak-kanak ini sewaktu ibu atau ayah mereka tiada. Statistik Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat menunjukkan peningkatan kes penderaan kanak-kanak dari 2010 iaitu sebanyak 3257 kes 3428 kes 2011 3831 kes 2012 dan 4119 kes pada 2013.

Bagi menyelamatkannya mereka telah membuat laporan polis tentang penemuan kanak-kanak yang berusia lingkungan 2 hingga 3 tahun. Masalah dan tekanan di tempat kerja dibawa balik ke rumah dan mereka melepaskan tekanan tersebut kepada anak- anak yang tidak berdosa. Kes 3 73 kesan lebam dilakukan oleh ibu tiri 73 kesan lebam dan luka yang ada ditubuh Nordiana Qistina Nurafizan 3 tahun menjadi punca kepada kematiannya dalam kejadian di Kampung Sungai Tiram Johor Bharu 10 Januari lalu.

Dalam usaha membanteras kes penderaan kanak-kanak daripada berlakuperanan masyarakat haruslah diutamakan. Saban hari isu penderaan kanak-kanak bukanlah menjadi suatu isu yang baharu di Malaysia bahkah telah menjadi isu yang membelenggu masyarakat di negara kita. Ia memberi impak serius terhadap kesihatan mental dan pertumbuhan fizikal kanak-kanak kesejahteraan dan perkembangan sepanjang kehidupan mereka dengan itu ia menjadi masalah masyarakat secara amnya.

Penderaan kanak-kanak bukanlah suatu isu yang baharu di Malaysia bahkan telah menjadi isu yang membelenggu masyarakat di negara kita. Kebanyakan kes penderaan kanak-kanak ini tidak berlaku sewaktu ayah atau ibu sebenar kanak-kanak ini berada di rumah.


Dua Ketika Anak Sedang Tidur Doa Anak Disiplin Anak


Remaja Bertudung Asyik Dalam Pelukan Teman Lelaki Kantoi Dalam Operasi Maksiat Jabatan Agama Islam Remaja Pelukan Teman


Menjadi Orangtua Adalah Pekerjaan Paling Melelahkan Tidak Perlu Memaksakan Semua Harus Baik Baik Saja Karena Tak Pengetahuan Psikologi Perkembangan Pendidikan


Mem 3e Qist Penyakit Tangan Kaki Dan Mulut Kaki Tangan Penyakit


Pin On Fmt Malaysian News


Pin On Pinterest Infographics


LihatTutupKomentar